Strony

środa, 18 marca 2020

Nieomylność Papieża i kanonizacja świętych.

Kanonizacja św. Marii Goretti, czerwiec 1950 r. (Papież Pius XII).

Nieomylność Papieża i kanonizacja świętych.

don Francesco Ricossa

Przy okazji „beatyfikacji” Jana XXIII Bractwo Kapłańskie św. Piusa X oświadczyło, że wyraźnie sprzeciwia się - i słusznie - tej „beatyfikacji”. Jednak, jak wszyscy wiedzą, Bractwo uznaje autorytet Jana Pawła II. A więc: jak prawdziwy papież mógł ogłosić fałszywą beatyfikację?

Bractwo odpowiedziało, że Papież jest nieomylny tylko w kanonizacjach świętych, a nie w prostych beatyfikacjach (zapominając, że kwestionowanie beatyfikacji jest co najmniej lekkomyślne - a zatem poważnie grzeszne).

Ale jest teraz blisko już nie beatyfikacji, ale kanonizacji osoby, której w pojęciu Bractwo św. Piusa X. (także w tym przypadku, z uzasadnionego powodu) jest niemożliwe uznanie jako Świętego: „Błogosławiony” Josémaria Escriva de Balaguer (patrz n. 43 Sodalitium, str. 36.)

W obliczu tego nowego faktu Bractwo aktualizuje swoje stanowisko...

Bractwo św. Piusa X kwestionuje nieomylność kanonizacji świętych

DICI jest oficjalną agencją prasową Bractwa Św Piusa X. Po tym, jak jego twórca i założyciel - Abbé Paul Aulagnier, został zwolniony, DICI stało się jeszcze bardziej oficjalne, w tym sensie iż jego adres to dom generalny rezydencjującego w Menzingen bp. Fellay. Teraz w n. 50 z 22 marca 2002 r. Czytamy następujące zdania, które odnoszą się do dużej liczby beatyfikacji i kanonizacji dokonanych przez Jana Pawła II:

„Jak zauważa wielu komentatorów, można się obawiać, że inflacja ta nie jest korzystna dla błogosławionych, w tym sensie, że dewaluuje zarówno beatyfikację, jak i kanonizację. Pewnego dnia można zapytać, czy w tym drugim przypadku popełniono nieomylność papieską. Problem prawdopodobnie stanie się aktualny w związku z kanonizacją błogosławionego Escrivy de Balaguer, zaplanowaną na czerwiec ”

Jak widzi czytelnik, DICI kwestionuje papieską nieomylność w kanonizacjach świętych. Pretekstem do wyrażenia tej wątpliwości jest duża liczba kanonizacji dokonanych przez Jana Pawła II. Prawdziwym powodem jest fakt, że Escriva zostanie kanonizowany, którego Bractwo nie uważa za Świętego: w tym przypadku „Papież” byłby w błędzie, a zatem nie byłby nieomylny w kanonizowaniu Świętych.

Ale zadajemy sobie pytanie: czy można zakwestionować nieomylność Papieża w kanonizacjach?

Doktryna Kościoła na temat kanonizacji świętych

W tytule „Nieomylność” encyklopedia katolicka pisze:

„W obiekcie wtórnym [nieomylności] zgrupowane są to, co za pomocą ogólnego terminu nazywane jest„ prawdami związanymi ”[z Objawieniem]. (...) Najbardziej rozważanymi klasami tych powiązanych prawd są teologiczne wnioski, fakty dogmatyczne, kanonizacje, prawodawstwo kościelne. Związek kanonizacji z Objawieniem wynika z faktu, że jest to jedynie konkretne zastosowanie dwóch artykułów wiary, jedno o kulcie świętych, i drugiego o świętych obcowanie, a także wpływających na ten sam chrześcijański zwyczaj religijny, być kanonizowanym, proponowanym również jako przykład doskonałego życia ”


Pod „Kanonizacją” czytamy:

„Jednak powszechną doktryną teologów jest to, że papież w kanonizacji jest naprawdę nieomylny, ponieważ jest to bardzo ważny akt odnoszący się do życia moralnego Kościoła powszechnego, ponieważ święty jest nie tylko proponowany do czci, ponieważ cieszy się niebiańską chwałą, ale także dlatego, że jest wzorem cnót i prawdziwej świętości Kościoła. Byłoby nie do zaakceptowania, gdyby Papież w takiej deklaracji, która sugerowałaby, że cały Kościół nie był nieomylny. Doktryna ta wynika z nielicznych aktów kanonizacyjnych, nawet ze średniowiecza, z dzieł kanonistów, od średniowiecza, teologów od czasów św. Tomasza z Akwinu.. Benedykt XIV uczy, że nauczanie czegoś przeciwnego jest z pewnością heretyckie i lekkomyślne ”.Możemy dodać odnośnik z doktryny przez cytat; to, co zostało powiedziane, wydaje się jednak wystarczające, aby stwierdzić, że katolik nie może kwestionować - tak jak Bractwo - nieomylności Papieża w kanonizacjach świętych.

Pragnienie i obawa 

Mam nadzieję - szczerze - że przełożony generalny Bractwa Świętego Piusa X oficjalnie zaprzeczy swojej agencji prasowej; nie wymaga to zbyt wiele, ponieważ Abbé Aulagnier, który był twórcą DICI i który w Bractwie pełnił znacznie ważniejszą rolę niż jego zastępcy, został zwolniony.

Istnieje obawa, że zamiast tego pójdą tą drogą, która jest drogą ciągłego oddalania się od doktryny Kościoła. Kwestionowanie nieomylności kanonizacji jest nowością w bractwie. Jest to jednak nowość zgodna z całą serią wcześniejszych błędów: zaprzeczeniem lub zniekształceniem nieomylności powszechnego zwyczajnego magisterium, nieomylności praw kościelnych, nieomylności praw liturgicznych ... Wszystko po to, aby odrzucić Sobór Watykański II, nowy kodeks prawa kanonicznego i reformę liturgiczną, jednocześnie uznając autorytet Pawła VI i Jana Pawła II. W ten sposób Bractwo wydaje się lepiej niż inni bronić autorytetu papieża, zgodnie z jego początkami (abp. Lefebvre podczas soboru walczył z kolegialnością i atakami wielu biskupów na Kurię Rzymską i prymat Piotrowy); w rzeczywistości ze względu na swoje sprzeczne stanowisko są zmuszeni do opracowania nowej doktryny, która coraz bardziej podważa prawo, autorytet i prerogatywy Najwyższego Pasterza w Kościele katolickim.

Tłumaczył: Kacper Dobrzyński, Korekta: Michał Mikłaszewski

ZA: https://myslkatolicka.blogspot.com/2020/03/nieomylnosc-papieza-i-kanonizacja.html

2 komentarze:

  1. Marcin Szymański20 marca 2020 10:10

    Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
    Mam pytania:
    1) czy gdybyśmy mieli teraz papieża to mógłby on wprowadzić w liturgii np. komunię na rękę (taką jaka była w starożytności), czy większe użycie języków narodowych? Skoro jest on Najwyższym Prawodawcą Kościoła.
    2) czy strona: https://www.sanctamissa.pl/ jest stroną katolicką?
    Bóg zapłać za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wieki wieków. Amen.
      1) Papież może wprowadzić wszelkie zmiany, które nie są sprzeczne z Boskim ustanowieniem Świętych Sakramentów, nie może więc zmieniać tego, co Sobór Trydencki uznaje za konieczne do ważności, a więc formy, materii i intencji (jak wiadomo te zostały zmienione w rytach większości tzw. "nowych sakramentów" w Novus Ordo, stąd słusznie wnioskujemy że są one nieważne, lub przynajmniej wątpliwe [chrzest i małżeństwo]). Tak więc owszem, Papież mógłby wprowadzić te zmiany, o których Pan mówi, gdyż jest najwyższym Pracodawcą Kościoła, i nie ma żadnej wyższej władzy na ziemi (jeden Papież nie stoi też ponad drugim, a więc nie może prawnie niczego zakazać swoim następcą). Języki narodowe były w pewnych miejscach na świecie, w pewnych sytuacjach używane, np. w Czechach, w Dalmacji czy w Chinach zezwalano na ich użycie w liturgii Rzymskiej. W Czechach i Chorwacji ten zwyczaj zachował się do dziś (używa się języka starocerkiewnego). Sobór Trydencki zakazuje jedynie całkowitej eliminacji łaciny z rytu rzymskiego, nie zakazuje natomiast używania innych języków. W przypadku komunii na rękę, jest to praktyka raczej protestancka, i sprzeczna z nauczaniem chociażby św. Tomasza z Akwinu, iż tylko konsekrowane dłonie Kapłana mogą dotykać Ciała Pańskiego, ale czysto teoretycznie Papież mógłby to zrobić, zarządzając np. aby podobnie jak w pierwszych wiekach używać specjalnej chusty nakładanej na rękach z której wierny spożywa hostię bezpośrednio ustami (brak kontaktu rąk świeckich z konsekrowanymi postaciam, jest to jedyna forma która nie byłaby profanacją, a Kościół nie może zatwierdzić profanacji). Wydaje się to jednak nieprawdopodobne, gdyż takiej praktyki nie było nigdy w żadnym katolickim obrządku, ani wschodnim ani zachodnim.
      2). Na pierwszy rzut oka wydaje się być to strona katolicka, ale nie wiem kto ją prowadzi.
      Bóg zapłać za komentarz.

      Usuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.