Mszał Jana XXIII
1. Promulgowany przez kanonizowanego świętego, który potępił modernizm, i skomponowany przy współpracy z absolutnie ortodoksyjnymi księżmi, uczonymi i pobożnymi.
1. Promulgowany przez „papieża”, który przyznał, że był podejrzany o modernizm, ten sam „papież”, który wezwał Vaticanum II do „uświęcenia ekumenizmu” i otwarcia okien Kościoła na ,,odnowienie". Skomponowany pod kierunkiem Ferdinando Antonelliego, który podpisał dokument promulgujący nową mszę, i pod kierunkiem Annibale Bugininego, "Wielkiego Architekta" Nowej Mszy, notorycznego modernisty i podejrzanego o wolnomularstwo.
2. Oparty na zdrowych tradycyjnych katolickich zasadach, które papieże stosowali wielokrotnie w przeszłości. Mszał ten był używany przez Kościół od 1914 r. Do czasu powstania modernistycznego „ruchu liturgicznego” w latach 1950.
2. Mszał ten, oparty na zasadach modernistycznego „ruchu liturgicznego”, często potępianego w przeszłości przez papieży rzymskich, był dziełem przejściowym. Według ojca Bugniniego był to „kompromis”, dopóki liturgia nie stała się „nowym miastem, w którym człowiek naszego wieku może żyć i czuć się swobodnie”. Był używany tylko przez cztery lata.
3. „Nie wprowadzaj innowacji, pozostań wierny tradycji”. (Papież Benedykt XIV)
3. „jest to most, który otwiera drogę do obiecującej przyszłości”. (Annibale Bugnini)
Modlitwa u stopni Ołtarza. 4. Zawsze mówione
Modlitwa u stopni Ołtarza
4. Pominięte w (1) Oczyszczeniu po procesji, (2) Środzie popielcowej po posypaniu popiołem, (3) Wielkiej Sobocie, (4) Niedzieli Palmowej po procesji, (5) czterech Dni Krzyżowych po procesji i ( 6) niektórych innych Mszach zgodnych z nowymi rubrykami „papieskiego” Rzymu.
Kolekta
5. W dni niższych rang, oprócz kolekt tego dnia, mówi się kolekty o Matce Bożej, Matce Bożej i Wszystkich Świętych, Przeciwko Prześladowcom Kościoła, Za Papieża lub Za Wiernych Zmarłych itp.
Kolekta
5. Wszystkie te kolekty zostały zniesione.
6. Obchody święta niższej rangi świętego lub niedzieli odbywają się zgodnie z rubrykami.
6. Komemoracja święta niższej rangi świętego lub niedzieli są albo zniesione, albo ściśle ograniczone, tak że w zwykłą niedzielę większość świąt świętych całkowicie zanika.
Lekcje w Suche Dni7. Zawsze czytane.
Lekcje w Suche Dni7. Większość lekcji jest opcjonalna.
Lekcja
8. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Lekcja
8. Celebrans podczas uroczystej mszy siada z boku i zamiast tego słucha, podobnie jak podczas nowej mszy.
Sekwencja
9. Dies Irae musiano zawsze śpiewać podczas Mszy Świętej Requiem.
Sekwencja
9. Dies Irae na codziennej Mszy Świętej Requiem jest opcjonalna.
Ewangelia
10. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Ewangelia
10. Zamiast tego celebrans podczas uroczystej Mszy słucha.
Wyznanie Wiary11. Mówiono na wielu uroczystościach zgodnie z rubrykami.
Wyznanie Wiary11. Zaprzestano podczas wielu świąt (Doktorów Kościoła, Św. Marii Magdaleny, Aniołów itp.)
Kanon Mszy12. Bez zmian od czasu papieża Grzegorza Wielkiego.
Kanon Mszy
12. Dodano imię św. Józefa; w ten sposób Kanon nie jest już ,,niezmienną regułą" kultu.
Komunia Ludu13. Confiteor, Misereatur i Indulgentiam są zawsze wypowiadane przed Komunią Świętą.
Komunia Ludu13. Zniesiono.
Benedicamus Domino14. Mówiono zamiast Ite Missa Est w niedziele i dni powszednie Adwentu i Wielkiego Postu, Wigilie, msze wotywne itp.
Benedicamus Domino14. Zniesione, chyba że po Mszy odbywa się procesja.
Ostatnia Ewangelia15. Zarówno początek Ewangelii św. Jana, jak i właściwa Ostatnia Ewangelia przypadająca w uroczystość kończy każdą Mszę św.
Ostatnia Ewangelia15. Właściwa Ostatnia Ewangelia została zniesiona z jednym wyjątkiem. Ostatniej Ewangelii nie recytuje się podczas: (1) trzeciej Mszy Bożego Narodzenia, (2) Niedzielę Palmową, (3) Wielki Czwartek, (4) Wielką Sobotę, (5) każdą Mszę, po której następuje procesja, (6) Mszy Requiem, po których następuje Rozgrzeszenie i (7) niektórych innych Mszy zgodnych z nowymi rubrykami ,,papieskiego" Rzymu.
8. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Lekcja
8. Celebrans podczas uroczystej mszy siada z boku i zamiast tego słucha, podobnie jak podczas nowej mszy.
Sekwencja
9. Dies Irae musiano zawsze śpiewać podczas Mszy Świętej Requiem.
Sekwencja
9. Dies Irae na codziennej Mszy Świętej Requiem jest opcjonalna.
Ewangelia
10. Zawsze czytane przez celebransa podczas uroczystej Mszy świętej zgodnie z wyraźnym nakazem papieża św. Piusa V.
Ewangelia
10. Zamiast tego celebrans podczas uroczystej Mszy słucha.
Wyznanie Wiary11. Mówiono na wielu uroczystościach zgodnie z rubrykami.
Wyznanie Wiary11. Zaprzestano podczas wielu świąt (Doktorów Kościoła, Św. Marii Magdaleny, Aniołów itp.)
Kanon Mszy12. Bez zmian od czasu papieża Grzegorza Wielkiego.
Kanon Mszy
12. Dodano imię św. Józefa; w ten sposób Kanon nie jest już ,,niezmienną regułą" kultu.
Komunia Ludu13. Confiteor, Misereatur i Indulgentiam są zawsze wypowiadane przed Komunią Świętą.
Komunia Ludu13. Zniesiono.
Benedicamus Domino14. Mówiono zamiast Ite Missa Est w niedziele i dni powszednie Adwentu i Wielkiego Postu, Wigilie, msze wotywne itp.
Benedicamus Domino14. Zniesione, chyba że po Mszy odbywa się procesja.
Ostatnia Ewangelia15. Zarówno początek Ewangelii św. Jana, jak i właściwa Ostatnia Ewangelia przypadająca w uroczystość kończy każdą Mszę św.
Ostatnia Ewangelia15. Właściwa Ostatnia Ewangelia została zniesiona z jednym wyjątkiem. Ostatniej Ewangelii nie recytuje się podczas: (1) trzeciej Mszy Bożego Narodzenia, (2) Niedzielę Palmową, (3) Wielki Czwartek, (4) Wielką Sobotę, (5) każdą Mszę, po której następuje procesja, (6) Mszy Requiem, po których następuje Rozgrzeszenie i (7) niektórych innych Mszy zgodnych z nowymi rubrykami ,,papieskiego" Rzymu.
Zmiany w Świętach
16.
Stolicy św. Piotra w Rzymie
Znalezienie Krzyża Świętego
Świętego Jana przed Bramą Łacińską
Zjawienie się św. Michała
Św.. Leona II
Św. Anakleta
Św. Piotra w Okowach
Znalezienie św. Stefana
Komemoracja. Św. Vitalisa
Św. Filomeny (przez indult)
Św. Józef, Patron Kościoła Powszechnego
Obrzezanie Naszego Pana
Stolicy św. Piotra w Antiochii
Najśw. M. P. Różańcowej
Św. Jerzego
N.M.P. z Góry Karmel
Św. Aleksego
Śś. Cyriacus, Largus i Smaragdus
Stygmatów św. Franciszka
Śś. Eustachy i Towarzysze
Matka Boża od Wykupu
Św. Tomasza Beketa
Św. Sylwestra
Siedmiu boleści N.M.P
Zmiany w Świętach
16.
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zmieniono na św. Józefa Robotnika
Zmieniono na Oktawę Bożego Narodzenia
Zmieniono na Katedrę Świętego Piotra
Zmieniono na Matkę Bożą Różańcową
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Obniżono rangę
Oktawy Świąt
17.
Epifania (7th wiek)
Boże Ciało (1294)
Wniebowstąpienie (8th wiek)
Najświętszego Serca Pana Jezusa (1928)
Niepokalanego Poczęcia (1693)
Wniebowzięcie (ca. 850)
Św. Jana Chrzciciela (8th wiek)
Śś. Piotra i Pawła (7th wiek)
Wszystkich Świętych (ca. 1480)
Narodzenie N.M.P. (1245)
Św. Szczepana (8th wiek)
Św. Jana Ewangelisty (8th Wiek)
Świętych Niewiniątek (8th Wiek)
Poświęcenie Kościoła (8th Wiek)
Oktawy Świąt
17.
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Wigilie Świąt
18.
Objawienia Pańskiego
Św. Macieja
Św. Jakuba
Św. Bartłomieja
Św. Mateusza
Wszystkich Świętych
Św. Andrzeja
Niepokalanego Poczęcia
Św. Tomasza
Wigilie Świąt
18.
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Zniesiono
Różne Rubryki
19. Celebrans używa trzech rodzajów głosu:
słyszalny, cichy i słyszalny tylko dla osób przy ołtarzu.
Różne Rubryki
19. Trzeci rodzaju głosu został zniesiony.
20. Kiedy celebrans jest po stronie Lekcji lub stronie Ewangelii przy ołtarzu, zawsze kłania się krzyżowi pośrodku ołtarza ilekroć wspomina Święte Imię.
20. Zniesiono
Obrzędy Wielkiego Tygodnia
21. Zawiera obrzędy Wielkiego Tygodnia zatwierdzone przez papieża św. Piusa V
Obrzędy Wielkiego Tygodnia
21. Radykalnie zmienione do tego stopnia, że nie są już obrzędami Wielkiego Tygodnia Mszału Trydenckiego. W rzeczywistości obrzędy te wymagały jedynie kosmetycznych zmian, aby pasowały do wzoru Nowej Mszy w 1969 r.
Uwagi Końcowe: (1) Komunia wiernych: niektórzy kapłani, którzy twierdzą, że stosują się do zmian Jana XXIII na podstawie „autorytetu papieskiego”, odmawiają jednak usunięcia Confiteor, Misereatur i Indulgentiam przed Komunią wiernych, zgodnie z zaleceniami Jana XXIII.
(2) Ostatnia Ewangelia: Ojciec Bugnini wyraził życzenie ,,wielu", żeby praktyka czytania Ostatniej Ewangelii została poważnie ograniczona lub całkowicie zniesiona. Musiał czekać tylko kilka lat.
(3) Zmiany w świętach: Zwróć uwagę na uprzedzenia modernistów wobec kultu świętych i na święta, które odnoszą się do prerogatyw papieskich lub objawień zatwierdzonych przez Kościół. Podczas Wielkiego Postu Mszał Jana XXIII tłumi większość Mszy o świętych.
Źródło: http://www.traditionalmass.org/articles/article.php?id=18
ZA: https://myslkatolicka.blogspot.com/2020/03/porownanie-mszau-sw-piusa-x-z-mszaem.html
Mam dwa pytania. Czy Mszał z 1962 roku zachowuje ważność? Drugie pytanie: czy ryt chaldejski w formie używanej przez przedefeskich schizmatyków jest ważny (są kontrowersje dotyczące modlitwy eucharystycznej)?
OdpowiedzUsuńJeśli pytanie dotyczy ważności promulgacji, to oczywiście nie był ważnie promulgowany, i dlatego nie może być przyjęty. Natomiast jeśli pytanie dotyczy tego, czy Msza św. sprawowana wg. tego mszału jest ważna, to oczywiście tak, gdyż ten mszał wprowadził jedynie kosmetyczne zmiany, które nie mają wpływu na ważność Mszy. To samo tyczy się schizmatyków wschodnich, np. reformy schizmatyckiego "patriarchy" moskiewskiego Nikona, z XVII wieku, odrzucane przez "staroobrzędowców", są oczywiście nieważne, w tym znaczeniu, że on nie miał żadnej władzy (jurysdykcji) aby je wprowadzić, tak samo jak antypapież Jan XXIII nie miał władzy, aby wprowadzić nowy mszał w 1962 r., jednak zarówno reformy Nikona, jak też Roncalliego, nie wpływały na ważność samego obrzędu (wbrew błędnym opiniom staroobrzędowców) dlatego konsekracja jest ważna, zarówno u prawosławnych, jak też np. w FSSPX, które używa mszału z 1962 r., pod warunkiem że kapłan jest ważnie wyświęcony. Co się tyczy rytu chaldejskiego, wszystko zależy właśnie od modlitwy eucharystycznej, tj. czy są tam zawarte oryginalne, ewangeliczne słowa konsekracji (w którymś z rytów wschodnich tych słów w ogóle nie ma, i dlatego tamten ryt jest na PEWNO całkowicie nie ważny).
Usuń