Strony

poniedziałek, 13 lutego 2023

X. Ugo Carandino na pogrzeb śp. x. Filipa Guépin'a.

 W sobotę 11 lutego 2023 r. ks. Thomas Cazalas (IMBC) odprawił uroczystą Mszę św. pogrzebową za ks. Philippe Guépin'a w wypełnionej wiernymi kaplicy Chrystusa Króla w Nantes, z udziałem ks. Henry'ego de la Chanonie (RCI bpa Sanborna) jako diakona i ks. Bernarda Languet (IMBC) jako subdiakona. Obecni byli również ks. Jocelyn Le Gal (IMBC) i ks. Damien Dutertre (RCI bpa Sanborna). 

 Tego samego dnia przeorat FSSPX z Nantes opublikował na swoim kanale You Tube wykład, który abp Lefebvre wygłosił w 1980 r., aby wyjaśnić przyczyny wydalenia ks. Guépina i innych księży z Bractwa, a mianowicie ich odmowę uznania autorytetu Jana Pawła II, a więc wymienienia go w Kanonie Mszy św. i innych modlitwach liturgicznych. W związku z licznymi komentarzami krytykującymi stosowność publikowania wykładu w samym dniu pogrzebu, film został wieczorem zaciemniony, by znów być widocznym, ale z usuniętymi komentarzami. 

 Pomijając brak dobrego smaku, ci, którzy chcieli przypomnieć ten stary wykład, strzelili sobie samobójczą bramkę. W rzeczywistości w wykładzie, w którym m.in. wyśmiewa się bpa Guérarda des Lauriers (który już wcześniej został odwołany jako profesor z seminarium w Ecône, znów z powodu kwestii autorytetu rzymskiego), nie podaje się żadnych powodów doktrynalnych, ale jest to kwestia posłuszeństwa. Jest to taka sama postawa, jaką miał Watykan w stosunku do bpa Lefebvre'a - „trzeba być posłusznym”. W tym sensie nawet księża wydaleni z FSSPX mogli powołać się na hasło „nieposłuszeństwo, aby być posłusznym”, aby uzasadnić swój wybór.

 Ale przede wszystkim na tej konferencji abp. Lefebvre okazał niepokojącą nadzieję na przewiewne uwertury JP II przeciwko „Tradycji” (które doprowadziły do Indultu z 1984 r.). Kilka lat później, w 1988 r., niektórzy księża FSSPX poważnie potraktowali treść konferencji (papieża trzeba uznawać) i założyli Bractwo Św. Piotra, odcinając się od konsekracji biskupich bez mandatu rzymskiego, czyli wbrew woli tego, który uważał się za papieża, a więc wikariusza Chrystusa (i jednocześnie... „antychrysta”! jak pisał abp Lefebvre w liście do przyszłych biskupów).

 Ci, którzy słuchali konferencji, mogli w ten sposób docenić stanowczość i dalekowzroczność o. Guépina w 1980 r. oraz innych księży, którzy podążali tą samą drogą w następnych latach. Stanowczość i dalekowzroczność, które w 1980 roku, jak i dzisiaj, mają wyjaśnienie teologiczne w Tezie Cassiciacum bpa Guérarda.

X. Ugo Carandino IMBC

ZA: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10226170750113096&set=a.1140954641925

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

2 komentarze:

  1. Dobrze napisane! Może niekórzy z FSSPX włączą myślenie!?

    OdpowiedzUsuń
  2. Żeby włączyć myślenie, to najpierw trzeba wyłączyć sponsporing

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.