Poprawne zastosowanie chrztu
warunkowego.
x. Vili Lehtoranta
,,Nie
tyle niewiedza ludzi wyrządza szkodę, ale to, że wiedzą tyle rzeczy, które nie
są prawdziwe”. – G. K. Chesterton*1
,,Nic nie powinno być nowe, nic nie powinno być czynione, oprócz tego, co
zostało przekazane”.
–Święty
Stefan I, papież
I. Prezentacja problematyki
Wielkie zamieszanie w kwestiach
wiary i moralności na świecie jest często źródłem niepokoju dla Tradycyjnych
Katolików. Zazwyczaj najlepszym antidotum na te niepokoje jest prowadzenie
regularnego życia duchowego, obejmującego praktyki pobożności, głębokie
zaufanie do miłości i miłosierdzia Boga oraz przyjmowanie Sakramentów,
zwłaszcza Najświętszej Eucharystii i Sakramentu Pokuty.
Niestety, z powodu tego ogólnego
zamieszania, które od czasów odstępstwa na Soborze Watykańskim II (1962-1965)
dotyka także Kościół, wiele z Sakramentów udzielanych w obrębie sekty, znanej
jako "kościół Novus Ordo" (nowy porządek), jest wątpliwych lub
nieważnych (włączając w to Sakrament Święceń).
Ostatnio wśród Tradycyjnych
Katolików pojawiły się wątpliwości co do ważności chrztów przeprowadzanych w
sekcie Novus Ordo. Szczególnie po wychodzących na jaw i dobrze udokumentowanych
przypadkach nieważnych lub wątpliwych chrztów dokonywanych przez księży
związanych z Novus Ordo.
Jednym z duchownych
tradycjonalistycznych, który podniósł kwestię ważności chrztów w obrządku Novus
Ordo ogólnie (czyli we wszystkich przypadkach) jest biskup Donald Sanborn,
Rektor Seminarium Najświętszej Trójcy w Reading, w stanie Pensylwania, oraz Przełożony Generalny Instytutu Rzymskokatolickiego (RCI). W swoim biuletynie z
stycznia 2023 roku napisał:
,,Nasza obecna polityka jest taka:
Jeśli pochodzisz z Novus Ordo, konieczne jest zweryfikowanie chrztu albo przez
ciebie osobiście, albo przez jakiegoś świadka. W przeciwnym razie
przeprowadzamy chrzest warunkowy. Bo kto wie, ile innych przypadków nieważnych
lub wątpliwych chrztów mogło wystąpić? Widzieliśmy wiele filmów, na których
księża związani z Novus Ordo polewają wodą na włosy, a nie na czoło osoby
przyjmującej chrzest. Czyniąc to, stawiają pod znakiem zapytania ważność
sakramentu”.*2
Dyrektorium Duszpasterskie RCI, artykuł
28, mówi:
,,Chrzty udzielane przez
duchowieństwo Novus Ordo w okresie od 1990 roku i później muszą zostać
zweryfikowane pod kątem ich prawidłowego przeprowadzenia. Jeśli brakuje
pozytywnego dowodu na poprawność obrzędu, chrzest musi zostać ponownie
udzielony sub conditione
[warunkowo]”.*3
Na pierwszy rzut oka, praktyka ta
(lub polityka, jak ją nazywają) wydaje się całkowicie zgodna z prawem. Chrzest
to Sakrament, który wprowadza duszę w stan łaski uświęcającej i czyni ją
członkiem Kościoła Katolickiego, Mistycznego Ciała Chrystusa, Jego Królestwa na
ziemi. Jeśli kościół Novus Ordo i jego księża są niedbali w udzielaniu tego
Sakramentu, dlaczego nie pójść drogą bezpieczniejszą i upewnić się, że osoba,
która dołącza do parafii Tradycjonalistów, zostaje ważnie ochrzczona?
Jednak w tej najnowszej kontrowersji
pytanie, które pozostaje bez odpowiedzi, brzmi: Jakie są zasady sakramentalne i
teologiczne, oparte na prawie kanonicznym, księgach liturgicznych i
podręcznikach kościelnych, które uzasadniają tę politykę RCI?
W kościele rzymskokatolickim św.
Gertrudy Wielkiej, którego proboszczem jest biskup Charles McGuire, a ja jestem
jednym z kapłanów, doszliśmy do wniosku, że takowych podstaw nie ma.
Zamiast tego stosujemy praktykę, że
jeśli ktoś z parafii Novus Ordo chce dołączyć do jednej z naszych parafii lub
placówek misyjnych, po prostu pytam go, czy jest ochrzczonym katolikiem. Pytamy
również, czy podziela nasze stanowisko w sprawie Kościoła i Wiary (obecnie
kładziemy również nacisk na tradycyjne nauczanie na temat małżeństwa). Jeśli
wyznaje nasze stanowisko, mówimy mu, żeby poszedł do spowiedzi do kapłana
Tradycyji, a następnie może zacząć przyjmować Sakramenty.
W związku z tym, przedstawiam tę
pracę, w której omawiam powody, dla których różnimy się i odrzucamy politykę
biskupa Sanborna w sprawie chrztów warunkowych.