Kazanie III. - Sermo III.
Jak słońce wschodzące światu na wysokości Bożej, tak piękność niewiasty ku ozdobie domu swego (Ekli 26, 21).
![]() |
Mnie, który rozważam znakomitość chwalebnej Dziewicy względem całego Kościoła, nie przychodzi żadne szlachetniejsze podobieństwo niż to, jakie podaje Eklezjastyk w przytoczonym zdaniu. Bo jak słońce przewyższa i zdobi ciała całego ogromu świata, tak najświętsza Dziewica przewyższa i zdobi członki całego Kościoła walczącego a także triumfującego, a to dlatego, ponieważ ona jest niewiastą nie tylko dobrą, ale także najlepszą, dzięki temu, że nic jej nie brakuje z tego, co zaleca i doskonali dobrą niewiastę, zgodnie z przenośnią słońca materialnego i naśladowaniem Słońca wiecznego. Bo jak słońce posiada moc oczyszczającą, oświecającą, doskonalącą i rozlewną z siebie na wszystko, tak niewiasta doskonale dobra, jaką była Panna Maryja, została napełniona czworakim rodzajem łaski. Albowiem Panna Maryja była niewiastą cnotliwą, piękną, wdzięczną przez łaskę i obowiązkową, wedle właściwości wyżej wymienionych.
I. Albowiem była niewiastą cnotliwą, stąd była oznaczona przez Rut, w trzecim Rut: Wie wszystek lud, który mieszka między bramami miasta mego, żeś ty jest cnotliwą niewiasta (w. 11). Albowiem Panna Maryja była niewiastą cnotliwą: po pierwsze, ze względu na świątobliwość w tym, co należy odrzucić, w ósmym Judyty: Teraz módl się za nami, boś jest niewiasta święta i bogobojna (w. 29): święta, przez oddzielenie od wszelkiej nieczystości ciała, i bogobojna, przez oddalenie od wszelkiej nieczystości umysłu; a tak była czystą od wszelkiego splamienia ciała i ducha, a przez to doskonaliła uświęcenie w bojaźni Bożej, zgodnie z nauką Apostoła w siódmym drugiego do Koryntian: Oczyszczajmy się od wszelkiej zmazy ciała i ducha, doskonaląc się przez świętość w bojaźni Bożej (w. 1). Po drugie, ze względu na prawość w tym, co należy wybierać; w dwudziestym szóstym Eklezjastyka: Fundamenty wieczne na skale mocnej, a przykazania Boże w sercu niewiasty świętej (w. 24), ponieważ według tego, co powiedziano w siódmym Mateusza, każdy, kto tych słów moich słucha i wypełnia je, będzie przyrównany do męża mądrego, który zbudował dom swój na opoce (w. 24). Taką, nie ma wątpliwości, była Panna Maryja. Po trzecie, dzięki męstwu w cierpliwości; w ostatnim Przypowieści: Niewiastę mężną któż znajdzie (w. 10)? Tą niewiastą była Panna Maryja, która za wielką wytrwałość osobliwie podobała się Bogu; w dwudziestym szóstym Eklezjastyka: Niewiasta mocna rozwesela męża swego (w. 2) itd. Według tej modły, że jeśli chcemy być cnotliwymi, koniecznym jest, abyśmy zaczęli od świętobliwości przez pogardę wszystkiego, co ziemskie i oddzielanie od wszelkich pragnień cielesnych, a to przez objęcie krzyża, a potem przejdźmy do prawości przez zachowanie przykazań i żarliwość prawa Bożego. Posiadłszy je, łatwo już przejść do wytrwałości męstwa, inaczej, jeśli kochamy to, co ziemskie i nie dbamy o prawo Boże, niemożliwym jest, abyśmy byli w trudnościach mężni i cierpliwi.
II. Była również niewiastą piękną; stąd wyobrażoną przez Abigail w dwudziestym piątym pierwszej Królewskiej: Abigail była to niewiasta bardzo mądra i piękna (w. 3). Albowiem Panna Maryja była niewiastą piękną: po pierwsze, dzięki godziwości uczynków: w jedenastym Judyty: Nie masz takiej niewiasty w świecie w spojrzeniu, w piękności i w mądrości (w. 19). Bo była do tego stopnia godziwa w słowach i uczynkach, że nikt nie mógł jej czegoś przyganić. Po drugie, dzięki nienaruszalności zmysłów, w trzydziestym szóstym Eklezjastyka: Piękność niewiasty rozwesela twarz jej męża i wzbudza pragnienie ponad wszelkie pożądanie (w. 24). Bo nic bardziej nie jest miłe mężowi, jak widzieć swej żonie czystość i nienaruszenie, które było pełne w Pannie Maryi, według tego, co w pierwszym Łukasza powiedziała do Anioła: Jakże się to stanie, skoro męża nie znam (w. 34)? - Po trzecie, dzięki szczerości uczuć; w dwudziestym księgi Rodzaju: Wiem, żeś piękna niewiasta: mów przeto, proszę cię, żeś jest siostrą moją (w. 11, 13); kiedy ma ku niemu szczerość czystej miłości, jaką to miłość posiadała Panna Maryja ku Bogu: dlatego w Pieśni nad Pieśniami zwie się siostrą i oblubienicą. - Aby oznaczyć tę trojaką piękność w oblubienicy i Panny Maryi z natchnienia Ducha Świętego oblubienica w Pieśni nad Pieśniami zwie się najpiękniejszą z niewiast. Gdyż w pierwszym rozdziale powiedziano: Czy się nie znasz, o najpiękniejsza z niewiast itd. (w. 7); i w piątym: Jakiż jest miły twój, o najpiękniejsza z niewiast? (w. 9) i znowu w tymże: Gdzież poszedł miły twój, o najpiękniejsza z niewiast? (w. 17) W czym poddano myśl o osobliwym przywileju trojakiej piękności, dzięki któremu była najpiękniejsza z niewiast nie próżną pięknością, lecz pięknością prawdziwą, do której powinni dążyć wszyscy mężowie duchowni, iżby byli godziwi w obyczajach bądź w uczynkach i zachowaniu się, skromni w zmysłach i niepokalani w wewnętrznych uczuciach.
III. Niemniej najświętsza Dziewica była niewiastą wdzięczną przez łaskę: stąd była oznaczona przez Esterę, o której (powiedziano) w drugim Estery, że oczom wszystkich zdała się wdzięczną i miłą (w. 15); stąd i nieco później dodano, że znalazła łaskę i miłosierdzie przed królem nad wszystkie niewiasty (w. 17). A tego o żadnej innej niewieście nie można duchowo rozumieć tak rzeczywiście i słusznie, jak o chwalebnej Dziewicy, która była wdzięczną przez łaskę: po pierwsze dlatego, że pełna łaski uświęcającej; w dwudziestym szóstym Eklezjastyka: Wdzięk żony pilnej ucieszy jej męża, i utuczy kości jego (w. 16). Bo miała łaskę wystarczającą do podobania się Bogu i do uprawiania wszystkich cnót jakby do utuczenia kości; bo przez tę łaskę zawsze postępowała z dobrego w lepsze. Po drugie, gdyż pełna łaskę, niewiasta święta i wstydliwa (w. 19). Świątobliwość ze wstydliwością dziewiczą wyraża łaskę zaszczytną, która w Pannie Maryi była górująca, w czwartym Pieśni nad Pieśniami: Ogrodem zamkniętym, siostra moja oblubienica, ogrodem zamkniętym, zdrojem zapieczętowanym (w. 12). Po trzecie gdyż pełna łaski nadobfitej; w pierwszym Łukasza: Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z tobą, błogosławionaś ty między niewiastami (w. 28); a potem: Duch Święty zstąpi na ciebie (w. 35). Albowiem Duch Święty przyszedł w tak wielkiej nadobfitości łaski, że słusznie można o niej powiedzieć to z ostatniego Przypowieści: Wiele córek zebrało bogactwa; tyś przewyższyła wszystkie (w. 29); i w Psalmie: Nawiedziłeś ziemię i napiłeś ją (w. 10). Dlatego, jeśli chcemy otrzymać łaskę, nie ma rozsądniejszej rady, jak byśmy przystąpili do niej, która jest łaski pełną i dlatego słusznie uważana za tron łaski, według tego do Hebrajczyków w czwartym: Zbliżmy się z ufnością do tronu łaski jego, abyśmy otrzymali zmiłowanie i dostąpili łaski pomocy na czasie (w. 16). Bo przez nikogo nie można lepiej znaleźć łaski, jak przez tę, do której powiedziano przez Anioła: Znalazłaś łaskę u Boga (Łk 1, 30).
IV. W końcu była również niewiastą obowiązkową; stąd rozumiemy ją przez tę niewiastę chwaloną przez Mędrca, w ostatnim Przypowieści, o której powiedziano: W nocy wstawiła i dała zdobycz domownikom swoim itd. (w. 15). To trafnie odpowiada Dziewicy, która nie tylko w czas, ale i w niewczas oręduje za nami, co zostało oznaczone w drugim Jana: Gdy zabrakło wina, rzekła matka Jezusa do niego: Wina nie mają. I rzekł jej Jezus: Co mnie i tobie, niewiasto? (w. 3), w czym insynuuje się wielką obowiązkowość i troskliwość, jaką najświętsza Dziewica ma wobec rodzaju ludzkiego. Jest bowiem wobec nas obowiązkowa: po pierwsze, przez uwalnianie od zła, na figurę czego powiedziano w trzecim księgi rodzaju: Położę nieprzyjaźń między tobą, a między niewiastą; a potem: Ona zetrze głowę twoją (w. 15). Albowiem ona starła naszego przeciwnika i wybawiła nas od niego, skoro ,,wszystkie herezje zniszczyła na całym świecie." (brev. Rom. 3 Noct. 1. Antiph. ad Mat. in comm. B.V.M) Po drugie, przez wspieranie w dobrym; w czternastym Przypowieści: Mądra niewiasta buduje dom swój; a głupia i zbudowany rękami zepsuje (w. 1); co trafnie rozumiemy o Maryi i Ewie; bo jak Ewa przez swą głupotę odrzuciła nas od dobra, tak Panna Maryja dzięki swej mądrości wspiera nas w dobrym jakoby przykładając rękę do duchowej budowli. Po trzecie, przez wypełnienie tym, co najlepsze; w jedenastym Przypowieści: Niewiasta wdzięczna przez łaskę znajdzie chwałę (w. 16). Albowiem ona znalazła chwałę dla siebie i dla innych, ponieważ dzięki niej została nam otwarta brama do nieba; bo jak Bóg przez nią do nas zstąpił, tak trzeba, abyśmy przez nią do Pana wstąpili.
Zatem z tego, co powiedziano, można wnosić, że najświętsza Dziewica jako niewiasta doskonale i zasadniczo dobra posiada wyraźne podobieństwo do słońca wschodzącego światu, a to ze względu na najszczytniejszą troistość czworakiej właściwości, to znaczy ze względu na dwanaście zaszczytnych przywilejów, na skutek czego można ją rozumieć przez te niewiastę, o której powiedziano w dwunastym Apokalipsy: Niewiasta obleczona w słońce itd., a na głowie jej korona z gwiazd dwunastu (w. 1), w czym dano do zrozumienia dwanaście omówionych prerogatyw, dzięki którym słusznie ta Dziewica porównana jest do Słońca wschodzącego światu na wysokości Bożej. Zatem niechaj Panna Maryja będzie błogosławiona i czcigodna na wieki. Amen.
Zatem z tego, co powiedziano, można wnosić, że najświętsza Dziewica jako niewiasta doskonale i zasadniczo dobra posiada wyraźne podobieństwo do słońca wschodzącego światu, a to ze względu na najszczytniejszą troistość czworakiej właściwości, to znaczy ze względu na dwanaście zaszczytnych przywilejów, na skutek czego można ją rozumieć przez te niewiastę, o której powiedziano w dwunastym Apokalipsy: Niewiasta obleczona w słońce itd., a na głowie jej korona z gwiazd dwunastu (w. 1), w czym dano do zrozumienia dwanaście omówionych prerogatyw, dzięki którym słusznie ta Dziewica porównana jest do Słońca wschodzącego światu na wysokości Bożej. Zatem niechaj Panna Maryja będzie błogosławiona i czcigodna na wieki. Amen.
Św. Bonawentura, Kazania o N.M.P, 210- 213 str
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.